Bezwaar en beroep
Ben je het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kun je bezwaar maken. Ben je het niet eens met de beslissing over jouw bezwaar? Dan kun je in beroep gaan.
Kosten
Een bezwaarschrift insturen is gratis. Als je in beroep gaat, moet je griffierecht betalen. Voor meer informatie over de kosten kun je contact opnemen met de griffie van de rechtbank Noord-Nederland. Als de rechter je beroep goedkeurt, betaalt de gemeente meestal het griffiegeld terug. Is je beroep niet goedgekeurd, dan moet je zelf de kosten betalen.
Bezwaar maken in 3 stappen
1. Controleer of je bezwaar kunt maken
In de bekendmaking van een besluit staat òf je bezwaar kunt maken. De gemeente maakt het besluit bekend door een brief te sturen aan de aanvrager. Of door een publicatie te plaatsen op overheid.nl.
Je kunt bezwaar maken tegen besluiten zoals:
- WOZ-waardebepaling
- Omgevingsvergunning
- Subsidiebesluit
- Handhavingsbesluit
- APV-vergunning of APV-ontheffing
- Afwijzing van een aanvraag voor bovenstaande besluiten
Je kunt géén bezwaar maken tegen:
- Verordeningen
- Beleidsregels of beleidsnota’s
- Privaatrechtelijke besluiten (zoals huur- of koopovereenkomsten)
2. Stuur je bezwaar op tijd
Je hebt zes weken vanaf de bekendmaking van het besluit om bezwaar te maken.
3. Maak je bezwaarschrift compleet
Vermeld in je bezwaarschrift:
- De datum waarop je het schrijft
- Je naam, adres en handtekening
- Het kenmerk en een korte omschrijving van het besluit
- De reden van je bezwaar
Maak je bezwaar namens iemand anders? Voeg dan een schriftelijke machtiging toe.
Behandeling bezwaar
De onafhankelijke adviescommissie bezwaarschriften nodigt jou en eventueel andere belanghebbenden uit om je bezwaar toe te lichten tijdens een hoorzitting. Wil je het dossier vooraf bekijken? Dat kan in de week vóór de hoorzitting bij de balie van het gemeentehuis. Neem hiervoor contact op met de secretaris van de commissie.
Tijdens de hoorzitting
Je legt uit waarom je bezwaar hebt. Meestal is er ook een ambtenaar van de gemeente aanwezig. Die vertelt waarom het besluit is genomen en reageert op jouw verhaal. Zo krijgt de commissie een goed beeld van de situatie.
Het advies en de beslissing
Na de hoorzitting geeft de commissie een advies aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad. Zij nemen daarna een beslissing over je bezwaar.
Je ontvangt:
- een kopie van het verslag van de hoorzitting,
- het advies van de commissie,
- en de officiële beslissing op je bezwaar.
Hoe dien je een beroepschrift in?
Ben je het niet eens met het besluit op jouw bezwaarschrift? Dan kun je binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit schriftelijk beroep instellen bij de rechtbank Noord-Nederland.
Gebruik hiervoor het digitale loket Rechtspraak. Log in met je DigiD. Of stuur het beroepschrift op naar:
Rechtbank Noord-Nederland Afdeling bestuursrechtspraak Postbus 150 9700 AD Groningen
In je beroepschrift moeten de volgende punten staan:
- De datum waarop je het beroepschrift schrijft;
- Je handtekening;
- Een omschrijving van het besluit waartegen je beroep indient;
- De reden waarom je beroep indient.
Stuur een kopie mee van het besluit waartegen u beroep indient.
Zienswijze met bedenkingen
Soms kun je je bedenkingen al kenbaar maken tegen het voornemen of het ontwerp van een besluit. In het ontwerpbesluit staat wie een zienswijze kan indienen en wanneer de zienswijze uiterlijk ingestuurd moet zijn. Meestal kan iedereen een zienswijze indienen tijdens de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Vaak is dit een periode van zes weken.
Bij het besluit houdt de gemeente rekening met de op tijd ingediende zienswijzen. De gemeente kan het besluit dus aanpassen, intrekken, aanhouden of ongewijzigd vaststellen. Daarna is er vaak bezwaar en beroep mogelijk. Dat staat dan in de bekendmaking van het besluit.
Bezwaar tegen ontvangen belastingaanslag
- Als je bezwaar maakt, blijft de betalingsverplichting bestaan. Het (resterende) bedrag van de aanslag moet je binnen de op het aanslagbiljet genoemde vervaltermijnen betalen.
- Wordt jouw bezwaarschrift gegrond verklaard, dan krijg je het teveel betaalde bedrag terug.
- Indien je uitstel van betaling wenst, kun je dit aanvragen bij de invorderingsambtenaar. Dit kan op twee manieren:
- Per e-mail via e-mailadres inningen@waadhoeke.nl.
- Per post aan:
- De invorderingsambtenaar van de gemeente Waadhoeke
- Postbus 58, 8800 AB Franeker
- Vermeld in je email en brief het aanslagnummer, je naam, adres en woonplaats en waarom je uitstel van betaling aanvraagt.