Nachtregister
Vanaf 1 januari 2025 is het voor alle logiesverstrekkers binnen de gemeente verplicht om een nachtregister bij te houden. Denk bijvoorbeeld aan een bed & breakfast, hotel, camping, camperplaats, vakantiehuisje, jachthaven of een logiesboot. Maar ook als iemand bij je overnacht via bijvoorbeeld Vrienden op de Fiets.
Wettelijk verplicht
Een nachtregister bijhouden is wettelijk verplicht. Het staat in artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht en met ingang van 2025 in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van gemeente Waadhoeke.
Wat is een nachtregister?
In een nachtregister noteer je wie er wanneer bij jou verblijven. Dit helpt onder andere hulpdiensten bij een noodsituatie.
Hoe houd ik een nachtregister bij?
Het bijhouden van de geregistreerde overnachtingen kan op verschillende manieren. Je kunt dit doen in een eigen applicatie, lijst, Excelbestand of in het gratis ter beschikking gestelde Digitaal Nachtregister (DNR).
Tip: Ben je eenmaal aangemeld als logiesverstrekker, dan kun je het DNR gratis gebruiken voor het verplicht bijhouden van je nachtregister.
Registratie voor toeristenbelasting
Je moet je accommodatie registreren bij de gemeente voor de toeristenbelasting. Dit doe je in het Digitaal Nachtregister via de knop hieronder.
Veelgestelde vragen
Wat is het Digitaal Nachtregister (DNR)?
Het bijhouden van de geregistreerde overnachtingen kun je doen in een eigen applicatie, in een (digitale) lijst, een Excelbestand of in het door Waadhoeke gratis beschikbaar gestelde Digitaal Nachtregister (DNR). Het DNR is overal en altijd gratis online te gebruiken via je pc, tablet of mobiele telefoon. Hier registreer je veilig en online alle benodigde gegevens van je gasten.
In het DNR registreer je je locatie. Als je dat gedaan hebt, kun je daarna inloggen. Rechtsonder op het aanmeldscherm vind je een link naar de handleiding. Houd deze erbij zodat je makkelijk ziet welke stappen je moet volgen om te registreren en in te loggen.
Wat zijn de voordelen van een digitaal nachtregister?
Het Digitaal Nachtregister maakt de verplichte registratie van overnachtende gasten makkelijker. De voordelen van het DNR zijn:
- Je voldoet aan de regels voor het registreren van gasten
- Je bespaart tijd met het beheren van verblijven
- Je hebt altijd inzage in actuele gegevens van gasten op jouw locatie
- Je kunt eenvoudig rapportages maken van de verblijven in het verleden.
Welke gegevens noteer je in het nachtregister?
In het nachtregister noteer je in ieder geval de volgende informatie:
- Naam van de gast en de woonplaats
- Dag van aankomst
- Dag van vertrek
- Het soort identiteitsbewijs dat de gast heeft laten zien
Deze informatie is alleen nodig van de hoofdboeker. Er worden geen gegevens van medereizigers gevraagd.
Wat zijn de kosten voor de logiesverstrekker?
Het gebruik van het Digitaal Nachtregister is gratis.
Is het mogelijk om vanaf een eigen boekingssysteem een lijst te uploaden in het Digitaal Nachtregister?
Ja, dit is mogelijk als de opmaak van het Excel document overeenkomt met de opmaak van het Digitaal Nachtregister.
Hoe registreer ik mij als verhuurder in DNR?
Iedere logiesverstrekker moet zijn of haar logiesaccommodatie(s) aanmelden bij de gemeente. De gemeente maakt hiervoor gebruik van het DNR. Je registreert je als verhuurder door een account aan te maken in het DNR. Hoe je dit moet doen staat stap voor stap uitgelegd in de handleiding. Klik hiervoor op de link die je rechtsonder op het aanmeldscherm ziet.
Hoe werkt de tweefactorauthenticatie (2FA)?
De tweefactorauthenticatie (2FA) is een extra beveiliging voor het gebruik van DNR. Op het aanmeldscherm vind je rechtsonder een link naar de handleiding. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de 2FA instelt.
Waarom 2FA en is het verplicht?
Ja, de tweefactorauthenticatie (2FA) is verplicht voor gebruikers van het DNR. We begrijpen dat deze extra stap soms wat omslachtig kan lijken, maar hij is er met een duidelijk doel. Met 2FA beveiligen we namelijk niet alleen je account, maar ook alle persoonsgegevens in het systeem. Dit betreft zowel de gegevens van jouw eigen gasten als die van gasten van andere aanbieders, de registraties voor toeristenbelasting en je eigen ondernemersgegevens.
Waarom 2FA?
Vroeger was een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord voldoende om in te loggen. Veel ondernemers kiezen voor simpele, makkelijk te onthouden wachtwoorden. Helaas maken zulke wachtwoorden het aantrekkelijk voor cybercriminelen, die met gelekte wachtwoorden of phishing-aanvallen toegang proberen te krijgen. Door een extra verificatiestap in te bouwen, verkleinen we dat risico enorm.. Het hanteren van uitzonderingen op deze regel is geen optie, omdat dat het beveiligingsniveau van het hele systeem zou verzwakken.
Verplicht bij systemen met persoonsgegevens
Deze aanpak wordt breed ondersteund door instanties als VeiligInternet.nl, het Nationaal Cyber Security Centrum, de Informatiebeveiligingsdienst en de Consumentenbond. Grote dienstverleners zoals Google, Apple, Microsoft en Facebook maken er dan ook gebruik van – of adviseren het met klem – en banken zetten al jarenlang in op 2FA voor online betalingen. Voor onze gemeente is het verder verplicht om 2FA toe te passen wanneer een risicoanalyse dat noodzakelijk maakt, wat bij systemen met persoonsgegevens bijna altijd zo is.
Ik heb geen smartphone. Hoe gebruik ik dan 2FA?
We begrijpen dat niet iedereen een smartphone heeft en het in dat geval lastig is om 2FA te gebruiken. Gelukkig is er een oplossing waarbij je geen smartphone nodig hebt. Als je via een computer werkt, raden wij aan een password manager te installeren die compatibel is met Windows en geïntegreerde tweestapsverificatie ondersteunt. Een betrouwbare keuze hiervoor is Proton Pass.
De code die ik na registratie heb ontvangen, werkt niet. Wat kan ik doen?
Het lijkt erop dat de code niet meer geldig is. Dit kun je op twee manieren testen:
- Klik op de link in de e-mail die je ontvangen hebt.
- Kopieer de link naar de adresbalk van je internetbrowser en druk op enter.
De code is 3 uur geldig vanaf het moment dat je de e-mail ontvangt.
Werkt de link niet meer? Neem dan contact met ons op, zodat wij de 2FA kunnen resetten. Zodra wij de 2FA hebben gereset, sturen we een bevestiging naar het e-mailadres waarmee je je in het DNR hebt geregistreerd. Vanaf dat moment werkt de link uit de eerdere e-mail weer.
Zijn er handleidingen beschikbaar voor het DNR?
Ja er is een handleiding beschikbaar voor het registreren en inloggen. Deze vind je ook rechtsonder op het aanmeldscherm.
Eenmaal ingelogd vind je links in het scherm onder ‘Hulp’ ook een uitgebreide handleiding voor het gebruik van DNR.
Wie kan er bij de persoonsgegevens in het Digitaal Nachtregister?
Alleen de burgemeester of een crisisorganisatie kan via een bevoegd ambtenaar de persoonsgegevens opvragen (naam, woonplaats).
Geen brief ontvangen of nog eens nalezen?
Andere vragen?
Heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op.