How to translate text

  1. Select the text you want to translate.
  2. Choose 'Vertalen'.
  3. Select the language you prefer.
  4. You can read and/or listen to the translated text. This text is generated by Google.

Voorwaarden eigen trouwlocatie

Omdat we natuurlijk graag willen dat alles goed verloopt, volgt hieronder een aantal punten waar jullie je aan moeten houden wanneer je ervoor kiest om op een locatie naar keuze te trouwen of een partnerschap te laten registreren.

Algemene voorwaarden voor trouwen op een eigen locatie

  • De veiligheid en de uitvoering van de taken van de BABS (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand) moeten voldoende gewaarborgd zijn.
  • Als de veiligheid van de BABS niet gegarandeerd is en/of wanneer niet wordt voldaan aan de eisen die gesteld zijn aan een trouwlocatie, dan heeft de ambtenaar de bevoegdheid om af te zien van de sluiting van het huwelijk of de partnerschapsregistratie. Er is dan geen recht op terugbetaling van de betaalde leges.
  • De locatie mag niet gelijktijdig worden gebruikt voor erediensten.
  • Extra kosten voor huur van de locatie zijn voor eigen rekening. Deze kosten moeten rechtstreeks aan de eigenaar of beheerder worden voldaan, zonder tussenkomst van de gemeente.
  • De eigenaar/beheerder zorgt dat het pand op eenvoudige wijze vrij toegankelijk is. Hieronder valt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden.
  • De eigenaar/beheerder zorgt dat in de trouwzaal voldoende stoelen staan voor de gasten, evenals een tafel en/of lessenaar voor de BABS.
  • De eigenaar/beheerder zorgt dat de trouwzaal ruim voldoende verlicht en verwarmd is. Ook moet de ambtenaar in staat worden gesteld om een toespraak voor te lezen. Bij voorkeur is daarvoor een microfoon beschikbaar.
  • De eigenaar/beheerder zorgt dat er een (kleine) ruimte beschikbaar is waar de ambtenaar zich kan omkleden.
  • De eigenaar/beheerder gaat ermee akkoord dat de gemeente Waadhoeke niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe dan ook genoemd – waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid. Hierbij wordt ook bedoeld schade aan het pand, aan het interieur en letsel bij aanwezige personen.
  • De eigenaar/beheerder is ermee bekend dat verder het Reglement burgerlijke stand bindend is.
  • De huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie moet binnen de gemeentegrenzen plaatsvinden.
  • De gemeente is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de beschikbaarheid, de inrichting, aankleding en verzorging van een locatie die voor incidenteel gebruik als gemeentehuis is aangewezen.
  • Als het om een openluchtlocatie gaat, moet er bij slecht weer een vervangende overdekte locatie geregeld zijn.

(Handreiking brandveiligheid tijdelijke trouwlocatie in relatie met de BGBOP – brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen)

Trouwen in je eigen woning

  • De locatie moet bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.
  • De aanwezige BABS namens de gemeente moet veilig kunnen vluchten tot de openbare weg.
  • Als er een grotere loopafstand dan 25 meter is, moet er een tweede vluchtmogelijkheid zijn.
  • Als er vanaf een verdieping moet worden gevlucht, moet er eveneens een tweede vluchtmogelijkheid zijn conform het bouwbesluit.
  • Er moet een geschikt blusmiddel aanwezig zijn (minimaal 1 x 6 liter/kg).

Trouwen op een vaartuig of rondvaartboot

  • De aanwezige BABS namens de gemeente moet veilig kunnen vluchten tot de openbare weg.
  • Er moet een gebruiksmelding of boordboek aanwezig zijn, inclusief de voorwaarden.
  • Het maximaal aantal personen moet vastgelegd zijn in de gebruiksmelding of het boordboek.
  • Het vaartuig of de rondvaartboot moet tijdens de ceremonie afgemeerd zijn op een voor de hulpdiensten bereikbare locatie en het vluchten naar veilig gebied mag niet worden gehinderd.

Trouwen in een tent, loods, overkapping of soortgelijk gebouw

  • De aanwezige BABS namens de gemeente moet veilig kunnen vluchten tot de openbare weg.
  • Toestemming voor gebruik van de eigenaar is vereist.
  • Geen evenement, omdat het niet vrij toegankelijk is voor publiek.
  • Als er meer dan 50 personen aanwezig zijn, is een gebruiksmelding nodig conform BGBOP.
  • De locatie moet bereikbaar zijn voor hulpdiensten.
  • Er moet parkeergelegenheid zijn voor gasten.
  • Bij het plaatsen van een tent: rondom vijf meter vrijhouden vanaf bestaande bebouwing of aantoonbaar gebruik maken van brandvertragend doek.
  • Brandbestrijdingsmiddelen zijn verplicht (minimaal 1 x 6 liter/kg, afhankelijk van de oppervlakte).
  • Noodverlichting (vanaf 75 personen) en vluchtrouteaanduiding (vanaf 50 personen) zijn vereist.
  • Er geldt een verbod op open vuur binnen 15 meter van enig bouwsel, boom of grote struik (max. 1,5 m³).
  • BBQ op gas is toegestaan, met maximaal 2 flessen aanwezig (één aangesloten en één reservefles).
  • Breng je na 23.00 uur muziek ten gehore? Vraag dan een ontheffing van de geluidsvoorschriften aan.
  • Bij gebruik van een generator moet de afstand vrij zijn, zolang er geen hinder of belemmering optreedt (bijv. door afvoergassen).

Trouwen in een horecagelegenheid

  • De aanwezige BABS namens de gemeente moet veilig kunnen vluchten tot de openbare weg.
  • Een gebruiksmelding is aanwezig, inclusief voorwaarden.
  • Er is geen evenementvergunning nodig, mits het feest binnen plaatsvindt.
  • Er geldt een verbod op open vuur binnen 15 meter van enig bouwsel, boom of grote struik (max. 1,5 m³).
  • BBQ op gas is toegestaan, met maximaal 2 flessen aanwezig (één aangesloten en één reservefles).

Heb je vragen over de voorwaarden of brandveiligheid? Neem dan contact met ons op.